Sammenlign tilbud fra lokale værksteder til din Mercedes Benz
Opgave | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|---|
Affjedring / støddæmpere | DKK 1.439 | 21% | |
Aircondition | DKK 698 | 48% | |
Andre opgaver | DKK 814 | 27% | |
Anhængertræk | DKK 2.052 | 19% | |
Basisservice | DKK 1.257 | 54% | |
Batteri | DKK 580 | 23% | |
Bilpleje | DKK 1.652 | 80% | |
Bremser | DKK 1.286 | 26% | |
Dæk, hjul & hjulskifte | DKK 1.005 | 54% | |
Elektrisk arbejde | DKK 749 | 28% | |
Fejlsøgning | DKK 1.084 | 74% | |
Firehjulsudmåling / Sporing af bil | DKK 750 | 48% | |
Gearkasse | DKK 1.018 | 25% | |
Hjulskifte | DKK 673 | 74% | |
Kobling | DKK 2.715 | 21% | |
Lak- og malerarbejde | DKK 994 | 25% | |
Motor | DKK 2.397 | 26% | |
Olieskift | DKK 788 | 40% | |
Rustarbejde | DKK 153 | 36% | |
Serviceeftersyn | DKK 1.281 | 23% | |
Stenslag & rudeskift | DKK 1.217 | 22% | |
Styretøj | DKK 683 | 22% | |
Syn & klargøring | DKK 246 | 28% | |
Tandrem/kædekit | DKK 1.601 | 18% | |
Udstødning | DKK 1.260 | 16% | |
Undervognsbehandling | DKK 0 | 0% |
Bestil hjulskifte online og spar penge! Priser lige nu fra kun 197 kr.* Spar i gennemsnit 73%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil dækskifte og spar i gennemsnit 57%*. Få skiftet og afbalanceret dine dæk nemt, hurtigt og nær dig. Lige nu priser fra 249 kr.* Få tilbud i dag på dækskifte!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 24%* på at sammenligne tilbud, svarende til 913 kr.*
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.
Mercedes-Benz (Daimler-Benz AG) blev stiftet i 1926, som en fusion mellem Daimler-Motoren-Gesellschaft og Benz & Cie. Fusionen af de to virksomheder skete på et tidspunkt, hvor der havde fundet en række historiske fremskridt sted inden for automobilindustrien, og det var en periode, der havde været domineret af innovative opfindere, som Gottlieb Daimler, Carl Benz og Wilhelm Maybach.
Lige siden de første år har fortællingen om Mercedes været tæt knyttet til historien om motorsportens fremkomst og udvikling. Det startede med, at den østrigske forretningsmand og forhandler af Daimler-biler, Emil Jellinek, omkring århundredeskiftet deltog i det berømte motorløb i Nice under synonymet Mercedes.
Mercedes var datterens navn, som Jellinek benyttede ved registreringen, og sidenhen blev navnet som bekendt en integreret del af Daimler-historien. Emil Jellinek overbeviste nemlig ledelsen i Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) om, at der skulle bygges en bil med en helt ny motor, som skulle hedde Daimler-Mercedes.
Den første Daimler-Mercedes model blev overdraget til Jellinek, og kort tid efter blev 36 biler solgt til fortrinsvis forretningsmænd, der hver især måtte betale en pris på 153.000 mark for nyerhvervelsen.
De bilmodeller, som Daimler-Mercedes siden har produceret, har alle været forbundet med luksus og overklasse. Og igennem mere end 100 år har Mercedes været i stand til at holde fast i forestillingen om, at Mercedes er noget særligt. I mange år var Mercedes endda det eneste luksusbrand på bilmarkedet.
Bilerne fra Daimler-Motoren-Gesellschaft blev mere og mere populære som et resultat af en stribe vellykkede motorsportsresultater. Set med de historiske briller var det derfor også naturligt, at navnet Mercedes allerede i 1902 blev varemærkebeskyttet. Nogle år senere blev stjernen det også. Den ikoniske Mercedes-stjerne, der i dag er et af verdens mest kendte varemærker, har siden 1909 været firmaets varemærke. Oprindeligt sad stjernen på kølerproppen, og den unikke frontkølerfigur symboliserede tre elementer: Motorisering på land, til vands og i luften.
I 1930'erne var engagementet og deltagelsen inden for motorsporten med til at skabe yderligere berømmelse omkring det efterhånden velkendte brand.
Med deltagelsen i de tyske Grand Prix’er fra 1932-1939 kom Mercedes’ racerbil, ’Sølvpilen’ (’Silberpfeilen’) på alles læber. Manfred von Brauchitsch sejrede i 1932 i Berlin AVUS, hvor tyskeren kørte i en sølvgrå Mercedes, og det fik en radiospeaker til at kalde bilen for ’sølvpil’.
Efter 2. Verdenskrig fortsatte produktionen, hvor handlen i USA voksede og gik hen og blev det vigtigste internationale marked. Udviklingen manifesteredes for alvor fra 1960’erne, men i segmentet for luksusbiler udviklede både Audi og BMW i Europa, og Lexus i USA, for første gang bilmodeller, som i 1980’erne åbnede op for en hård konkurrence med Mercedes-Benz.
Selv med den skærpede konkurrence formåede Mercedes-Benz og Daimler dog at fastholde førerpositionen på det globale marked, og koncernen opnåede i 2015 det bedste resultat nogensinde.
Mercedes Benz’s biler har gennem årene nået ud til en lang række forskellige kundesegmenter. Porteføljen tæller både rednings- og politibiler, varevogne og lastbiler, og Mercedes er stærkt repræsenteret inden for alle disse kategorier. Det samme gælder naturligvis også i kategorien ’Personbiler’, hvor eksempelvis den klassiske taxamodel, E-Klasse, siden 1984 har været den dominerende model i Tyskland.
Mercedes Benz’s minibil, også kaldet Smart, blev lanceret i 1998 ud fra et design fra grundlæggeren af Swatch-gruppen Nicolas G. Hayek, der dog trak sig fra opgaven, før den første Smart Fortwo rullede ud af fabrikken.
Siden er Smart blevet produceret i otte forskellige modeller. Fra A-klassen, som den mindste model, og til T-modellen, der kædes sammen med turisme og transport. Især den klassiske Smart, der er praktisk i byerne, har vist sig at være en kæmpe succes i eksempelvis Kina.
I 1997 blev den første forhjulstrukne Mercedes introduceret på markedet. A-Klassen oplevede dog at få masser af negativ opmærksomhed i offentligheden, da modellen ved den svenske Älgtest tippede om på siden, da der blev foretaget en undvigelsesmanøvre.
Men det, der startede som noget, der mindede om en kæmpe skandale og nedtur for Mercedes, førte på kort sigt til en række forbedringer. Mercedes indførte brugen af hårdere fjedre, og innovative fremskridt, såsom indførelsen af det elektroniske stabilitetsprogram (ESP), blev introduceret som standard i alle andre bilmodeller. Flere andre bilmærker indførte lignende systemer, og den tippede Mercedes A endte altså i sidste ende med at betyde en væsentlig forbedring af trafiksikkerheden, ikke kun for Mercedes, men også for en række andre bilmærker.
De mest producerede og dermed også mest efterspurgte modeller fra Mercedes er C-Klassen, E-Klassen og S-Klassen. Alle tre klassiske baghjulstrukne modeller med motoren liggende foran. Mercedes har gennem årene løbende udvidet porteføljen og har blandt andet også sendt CLA Coupé og CLA Shooting på markedet som efterfølgeren til GLA. Endelig har Mercedes også produceret en SUV-model.