Sammenlign tilbud på: Aircondition kompressor reparation eller service
Service af airconditionanlæg. Lige nu priser fra: 490 kr.* Anlægget tjekkes for utætheder og der påfyldes ekstra kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Service af aircondition inkl. rens af anlæg og kabine. Anlægget testes, kontrolleres og påfyldes med op til 200g kølemiddel: Undgå dårlig lugt og få optimal køling. Sammenlign priser og spar i gennemsnit 48%*i dag.
Aircondition service til nyere biler med op til 200g kølemiddel. Komplet test og kontrol for optimal køling samt rens af anlægget og kabinen – Undgå dårlig lugt! Få tilbud og spar i gennemsnit 47%*
Langt de fleste nyere biler er i dag udstyret med enten et airconditionanlæg eller et klimaanlæg.
Disse køleanlæg består af flere forskellige komponenter, som forbundet med slanger. Typisk er der tale om fem komponenter i et hermetisk lukket system. Komponenterne er en fordamper, en klimakompressor, en kondensator, en opsamlingsbeholder for kølemiddelvæsken samt en indsprøjtningsventil, hvor væsketilførslen til fordamperen reguleres.
Systemet er fyldt med en freongas og en særlig kompressorolie, som opløses i den flydende freon.
Klimakompressoren, der er drevet af en kilerem, er den centrale enhed i systemet, og kompressoren er med til at nedkøle og tørrer den luft, som sendes ind i bilens kabine.
Kompressoren sørger også for, at kølemidlet omdannes til væske, som så fordamper inde i systemet, hvorved den kølende effekt opnås.
Et klima- eller airconditionanlæg mister gennemsnitligt 10 % af kølemidlet om året. Hvis anlægget løber tørt, kan klimakompressoren sætte sig fast og derved gå i stykker.
Et aircondition- eller klimaanlæg kræver nemlig konstant smørelse, og det sker kun, når anlægget er tændt og kompressoren kører. Inde i det lukkede system flyder en olie, som smører pakninger og stempler, og bruges anlægget ikke jævnligt, så risikerer man altså, at de vitale dele tørrer ud og anlægget går i stykker.
Manglende vedligehold og service af bilens klimaanlæg er den hyppigste årsag til, at klimakompressoren bliver slidt.
Fejl på klimakompressoren kan opdages ved, at systemet lækker kølemidlet. Hvis ikke klimaanlægget serviceres indenfor de fastsatte tidsintervaller, så risikerer man også, at der sker en tilstopning af kompressorventilerne.
Tilstoppelsen kan skyldes, at systemer er blevet utæt, måske pga. mørnede og revnede slanger, som gør, at der trænger fugt og skidt ind i det ellers lukkede system.
Fejl på klimakompressoren kan også opdages ved, at der høres støj ved brugen af klimaanlægget. Måske oplever man tilmed, at det kan være svært at styre temperaturen på luftstrømmen og samtidig lugter det ikke godt ind i kabinen.
Ved en kontrol af olien i kompressoren må der ikke ses tegn på urenheder eller vand i olien, da dette er tegn på, at der er utætheder i systemet.
Er olien mørk i farven eller lugter den brændt, så er det et tegn på, at kompressoren bliver overophedet under drift. Længere tids overophedning fører til en kemisk nedbrydning af olie, som i sidste ende vil ødelægge kompressoren.
Er kompressoren blevet slidt, så kan det sjældent betale sig at reparere på den. I visse tilfælde kan det dog være tiltrækkeligt at afmontere kompressoren for at rense den og for så efterfølgende igen at montere den på motorblokken.
Når kompressoren skal udskiftes kræver det samtidig et grundigt eftersyn af hele airconditionanlægget, Udskiftning af kølevæske og smøreolie bør kun foretages af et værksted, som er specialiseret i klimaanlæg og som derfor kan håndtere det giftige, miljøfarlige kølemiddel.
Når den nye klimakompressor monteres kan værkstedet ved brug af særligt måleudstyr sikre, at trykket på anlægget er det rigtige.
Ved påfyldning af ny olie er det hele afgørende at vælge det rette smøremiddel (en kvalitetsolie) med den rigtige viskositet i kompressoren. Ellers risikerer man, at klimaanlæggets dele alt for hurtigt nedslides.
Sammenlign tilbud på: Aircondition kompressor reparation eller service.
Bilmærke | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | Bedømmelser | |
---|---|---|---|---|
Audi | DKK 665 | 50% |
4.5
(569)
387
128
30
8
16
Læs bedømmelserne
|
|
Citroën | DKK 695 | 48% |
4.5
(1.207)
816
275
66
14
36
Læs bedømmelserne
|
|
Ford | DKK 665 | 47% |
4.5
(1.166)
750
300
74
18
24
Læs bedømmelserne
|
|
Nissan | DKK 703 | 49% |
4.5
(457)
287
132
20
8
10
Læs bedømmelserne
|
|
Peugeot | DKK 677 | 48% |
4.5
(1.397)
919
356
73
13
36
Læs bedømmelserne
|
|
Renault | DKK 689 | 47% |
4.5
(1.170)
786
290
56
15
23
Læs bedømmelserne
|
|
Skoda | DKK 668 | 49% |
4.5
(973)
626
256
58
14
19
Læs bedømmelserne
|
|
Suzuki | DKK 641 | 47% |
4.5
(525)
349
128
27
8
13
Læs bedømmelserne
|
|
Toyota | DKK 661 | 50% |
4.5
(640)
436
146
36
5
17
Læs bedømmelserne
|
|
Volkswagen | DKK 694 | 49% |
4.5
(1.589)
1.082
363
94
18
32
Læs bedømmelserne
|
Sammenlign tilbud på: Aircondition kompressor reparation eller service.
Har du spørgsmål? Kontakt os på 77 34 32 21, [email protected] eller chat.
Bemærk: Tilbuddet gælder for funktionsdygtige anlæg og inkluderer op til 200 gram kølemiddel, som er tilstrækkeligt for størstedelen af funktionsdygtige anlæg. Kræver dit anlæg mere end 200 gram kølemiddel, afregnes dette som tillæg til den tilbudte pris. Udskiftning af pollenfilter, kabinerens, opfyldning af tomt anlæg eller reparationer er ikke inkluderet i tilbuddet.
Bestil hjulskifte online og spar penge! Priser lige nu fra kun 197 kr.* Spar i gennemsnit 73%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil dækskifte og spar i gennemsnit 57%*. Få skiftet og afbalanceret dine dæk nemt, hurtigt og nær dig. Lige nu priser fra 375 kr.* Få tilbud i dag på dækskifte!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 24%* på at sammenligne tilbud, svarende til 913 kr.*
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.