Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
For snart 20 år siden revolutionerede Volkswagen automatgearkassen med introduktionen af DSG-gearkassen. Men faktisk var det ikke VW, der kom først med den banebrydende teknologi. For allerede i 1980’erne havde Porsche udviklet det, som de kaldte for PDK (Porsche Doppelkupplung), mens også Audi benyttede nogenlunde samme type transmission i deres Audi S1 Quattro rallybil. Teknologien var på dette tidspunkt ikke færdigudviklet og derfor heller ikke klar til masseproduktion til almindelige biler.
Det skete først i 2003, da Volkswagen introducerede den banebrydende 6-trins DSG-gearkasse, der med sine lynhurtige gearskifte bød på en langt bedre kørekomfort, end man hidtil havde set.
DSG-gearkasserne begyndte for alvor at blive serieproduceret fra omkring 2007. I de følgende år blev 6-trins DSG-gearkassen (dobbeltkobling) introduceret i en række af Volkswagen-koncernens mærker (Golf, Passat og Touran m.fl.).
I dag findes DSG-gearsystemet i en lang række af Skodas, Seats og Audis modeller, og gearkassen er i dag så udbredt, at flere end 50 pct. af alle Volkswagen-kunder vælger en model med DSG-gearkasse fremfor manuel gearkasse.
Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
DSG-gearkassen (Direkt Schalt Getriebe) er en blanding mellem et manuelt og automatisk gear.
Der er ingen koblingspedal i bilen, men gearkassen har det, som kaldes for dobbeltkobling. Det giver en ekstra god kørekomfort og et mere flydende gearskifte, hvor det næsten ikke mærkes, når der bliver skiftet gear.
Koblingen fungerer ved, at kobling 1 håndterer de ulige gear, mens kobling nummer 2 håndterer de lige gear samt bakgearet.
Systemet er yderst raffineret, og med to koblinger er gearkassen konstant klar til at foretage det næste gearskifte, inden der bliver koblet ud fra det aktuelle gear, som bilen kører i.
Kører bilen for eksempel i femte gear, så er sjette gear allerede klar i venteposition. Det er ikke aktivt endnu, men så snart det optimale tidspunkt for et gearskifte opstår, åbner koblingen sig automatisk på femte gear, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer sjette gear.
En optimeret DSG-gearkasse leverer således et glidende, et super hurtig og et næsten umærkeligt gearskift.
En styreenhed, der følger motorens omdrejninger og på baggrund af, om føreren er ved at accelerere eller bremse, afgør hvilket gear, der er det næste, som skal aktiveres.
Gearskiftet sker på 1/100 af et sekund og trækkraften er konstant. Derfor mærkes det nærmest ikke, når gearkassen med et glidende skift skifter mellem to gear.
Holdbarheden af en DSG-gearkasse med dobbeltkobling er lang. Men der kan opstå tekniske fejl eller gearkassens lejer kan blive slidte.
Symptomerne på, at lejerne er slidte opdages typisk ved, at der høres en skurrende lyd fra gearkassen.
Fejl på gearkassen mekanik kan medføre støj ved gearskifte, og man vil kunne opleve, at bilen springer ud af gear eller ikke kommer i første gear. Endelig kan der være tegn på, at noget er galt, hvis bilen meget pludseligt skrifter fra eksempelvis 6. eller 7. gear.
Gearskiftet skal altid forekomme at ske nemt og gnidningsfrit – både op og ned i gear.
En slidt kobling kan føre til, at motorens omdrejninger stiger, uden at der sker et gearskifte. Samtidig kan en slidt kobling også opleves som at gearskiftet ikke sker glidende, men mere opleves som et spring mellem gearene.
Flere specialværksteder tilbyder at udskifte de slidte lejer, så man behøver altså ikke at skulle have en helt ny og dyr gearkasse, fordi lejerne er blevet slidte.
Samtidig er det muligt at opdatere softwaren i mechatronic-enheden, så eventuelle børnesygdomme bliver fjernet, eller gearkassen kan stilles tilbage til den oprindelige grundindstilling af gearskiftet.
I de alvorligste tilfælde kan det blive nødvendigt med en udskiftning af dobbeltkoblingen, mechatronikken (styreenheden) eller hele gearkassen. Det kan meget hurtigt ende med at blive en dyr værkstedsregning.
Bilmærke | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | Bedømmelser | |
---|---|---|---|---|
Citroën | DKK 2.407 | 26% |
4.5
(455)
308
109
22
6
10
Læs bedømmelserne
|
|
Ford | DKK 1.672 | 21% |
4.5
(239)
153
60
13
8
5
Læs bedømmelserne
|
|
Hyundai | DKK 1.351 | 23% |
4.6
(342)
252
67
12
4
7
Læs bedømmelserne
|
|
Kia | DKK 1.422 | 24% |
4.6
(342)
245
74
14
4
5
Læs bedømmelserne
|
|
Opel | DKK 2.228 | 21% |
4.3
(88)
49
28
4
3
4
Læs bedømmelserne
|
|
Peugeot | DKK 2.076 | 25% |
4.6
(613)
421
140
35
5
12
Læs bedømmelserne
|
|
Skoda | DKK 1.904 | 23% |
4.5
(104)
69
26
3
2
4
Læs bedømmelserne
|
|
Suzuki | DKK 1.541 | 23% |
4.6
(166)
120
34
8
1
3
Læs bedømmelserne
|
|
Toyota | DKK 2.050 | 26% |
4.5
(312)
212
71
18
4
7
Læs bedømmelserne
|
|
Volkswagen | DKK 2.304 | 23% |
4.5
(259)
163
68
20
1
7
Læs bedømmelserne
|
Sammenlign tilbud på: reparation & udskiftning af dobbeltkobling.
Bestil hjulskifte online og spar penge! Priser lige nu fra kun 197 kr.* Spar i gennemsnit 73%* ved at sammenligne tilbud på autobutler.dk. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil dækskifte og spar i gennemsnit 57%*. Få skiftet og afbalanceret dine dæk nemt, hurtigt og nær dig. Lige nu priser fra 375 kr.* Få tilbud i dag på dækskifte!
Få service med stempel i servicebogen. Du sparer i gennemsnit 24%* på at sammenligne tilbud, svarende til 913 kr.*
Få et basisservice og hold din bil sikkert kørende. Lige nu priser fra 499 kr.* Inkluderer skift af olie og oliefilter, op til 4 liter kvalitetsolie samt komplet gennemgang af din bil med 46 kontrolpunkter.